Vänsterpartiet Malmös ordförande fördömer attentatet mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo. En kriminell handling utförd för att sätta skräck i både fransmän i allmänhet och fri press i synnerhet.

– Vi ser med bestörtning hur oskyldiga journalister, satirtecknare med flera mejas ner i ett allt hårdare samhällsklimat. Det är aldrig acceptabelt och i sig ett hot mot de mångas yttrandefrihet att mörda människor vars idéer man inte delar, säger Daniel Sestrajcic, riksdagsman för Vänsterpartiet Malmö.

Samtidigt kan vi se hur denna attack används av fascistiska krafter för att smutskasta och använda dessa attacker för att spä på islamofobi och hatet mot muslimer. För Vänsterpartiet är det en utveckling som till varje pris måste bekämpas. På samma sätt som vi fördömer attacken mot Charlie Hebdo och dagens gisslantagningar så kommer vi aldrig acceptera islamofobin som växer både i Frankrike och i Sverige och uttrycks genom den sista månadens attacker mot moskéer i svenska städer.

– Precis på samma sätt som yttrandefriheten måste försvaras för journalister och satirtecknare i Paris måste yttrandefriheten och rätten att utöva sin religion försvars i Eskilstuna, Uppsala, Eslöv och var helst islamofobins fula tryne dyker upp, avslutar Daniel Sestrajcic.

Vänsterpartiets kommunfullmäktigeledamot Momodou Jallow talar på en demonstration för yttrandefrihet med anledning av de fruktansvärda attentatet i Paris. Slut upp idag lördag klockan 18.00 på Möllevångstorget: “Vi är Charlie – demonstration för yttrandefriheten”